FANDOM

Powrót króla – adaptacja trzeciego tomu Władcy Pierścieni autorstwa J. R. R. Tolkiena, będąca kontynuacją filmu Dwie wieże w reżyserii Petera Jacksona. Światowa premiera filmu odbyła się 17 grudnia 2003, zaś polska – 1 stycznia 2004 roku.

Fabuła Edytuj

Mordor rozpoczyna najazd na Minas Tirith, a Rohan pędzi mu z odsieczą. Podczas oblężenia namiestnik Gondoru, Denethor, popada w obłęd i próbuje spalić swojego syna i następcę, Faramira. Aragorn decyduje się pójść „Ścieżką Umarłych” i wyprowadza stamtąd Armię Umarłych. Pokonuje flotyllę korsarzy z Umbaru, by następnie ruszyć na pomoc swojemu państwu, pozostawionemu bez króla. Rozpina na maszcie statku, którym płynie, flagę z królewskim godłem Elendila, którego mieszkańcy Gondoru nie widzieli już od niepamiętnych lat i wraz z armią Rohanu pokonują przeciwników. Król powrócił, jednak nie czas jeszcze, żeby objąć Gondor, to jeszcze nie jest kres wojny. Sauron może ponowić atak w każdej chwili, a co najważniejsze, nie może zorientować się w podstępie, bo wtedy powiernik Pierścienia nie wykona swojej misji. W końcu zapada decyzja i wojska muszą ruszyć na Czarną Bramę, aby odciągnąć uwagę od Froda. Jednak do Aragorna przybywa wysłannik Mordoru i przynosi kolczugę z mithrilu Froda, płaszcz elfów i miecz Sama. Żąda poddania się w zamian za ocalenie życia hobbitów. Gandalf odrzuca warunki i rozpoczyna się ostatnia rozpaczliwa bitwa, bitwa na śmierć i życie.

Edycja rozszerzona Edytuj

Sceny dodane lub rozszerzone:

  • rozmowa Gandalfa z Sarumanem, pęknięcie różdżki Sarumana i jego śmierć (dodana);
  • Ścieżka Umarłych (rozszerzona);
  • Bitwa na polach Pellenoru i pobyt w Minas Tirith (rozszerzona);
  • Ranna Eowina (dodana);
  • miłość Eowiny i Faramira (dodana);
  • atak na Mordor (rozszerzona).

ObsadaEdytuj

Twórcy Edytuj

Różnice pomiędzy filmem a powieścią Edytuj

  • W filmie brakuje dalszej historii Sarumana i Gadziego Języka, którzy według książki, po opuszczeniu Isengardu, udali się do Shire, by objąć nad nim władzę.
  • Nie ma drużyny Strażników z Halbaradem, Elrohirem i Elladanem. Aragorn, Gimli i Legolas bez nich idą Ścieżką Umarłych i walczą w bitwie na polach Pellenoru. Pomaga im wówczas armia umarłych, która w książce została zwolniona z przysięgi już po pokonaniu Korsarzy z Umbaru w Pelargirze.
  • Reżyser nie pokazał posiłków przybywających do Minas Tirith z różnych części Śródziemia, oraz tego, iż król Théoden przed śmiercią ściął sztandar chorążego i króla Haradrimów.
  • W filmie pojawienie się ćmy zapowiada przybycie orłów, a Tolkien nigdy o niej nie wspominał.
  • Gdy Frodo dostał się do niewoli nieprzyjaciela, Sam zabrał pierścień i założył go na palec, a film tego nie ukazuje.  
  • Nie wspomniano o chorobie Merry'ego, Eowiny i Faramira oraz uzdrowieniu ich przez Aragorna.
  • Faramir nie zabrał Sama, Froda i Golluma do Osgiliath, tylko wypuścił ich w Ithilien.
  • Podczas bitwy na polach Pellenoru w Minas Tirth są kobiety i dzieci, które w książce opuściły gród przed bitwą

Nagrody Edytuj

  • Film zdobył 11 Oscarów (we wszystkich kategoriach, w których go nominowano).
  • Film otrzymał również 43 inne nagrody.

Błędy w filmie Edytuj

  • Na początku filmu Déagol wyławia z wody Pierścień, wychodzi na brzeg, i widzimy, jak trzyma go w zabłoconej dłoni. Pierścień jest troszeczkę brudny. Gdy Sméagol atakuje go, a ten podnosi Pierścień leżący na trawie, jest on całkowicie czysty.
  • Kiedy Czarna Brama otwiera się, Aragorn i jego towarzysze odjeżdżają od zbliżającej się armii Orków. Jednak podczas późniejszej przemowy Aragorna, w górnej części ekranu możemy dostrzec, że Brama jest zamknięta.
  • Kiedy Gandalf rozmawia z Denethorem, koniec jego płaszcza zmienia się pomiędzy ujęciami z czystego na ubrudzony błotem.
  • Kiedy po walce z Szelobą Sam myśli, że Frodo nie żyje, oczy Froda otwierają się i zamykają pomiędzy ujęciami.
  • Gdy Aragorn podjeżdża pod Czarną Bramę i wyzywa Saurona, ma miecz schowany do pochwy. W następnym ujęciu, gdy brama zostaje otworzona, Aragorn trzyma miecz w ręku.
  • Po scenie, w której Éowina pozbawia głowy potwora, którego dosiada Czarnoksiężnik, łeb bestii znika w następnej scenie.
  • Pod koniec filmu, kiedy Frodo budzi się w Minas Tirith, przychodzą do niego przyjaciele. Kiedy wchodzą Frodo po kolei wykrzykuje ich imiona. W chwili, gdy wchodzi Aragorn jest zbliżenie na twarz Froda, nie ma głosu, ale z ruchu ust Froda wyraźnie można odczytać „Viggo”.
  • Podczas szarży rohirrimów Theoden w jednej scenie nie trzyma włóczni, a sekundę później już ją ma.
  • Gdy Samwise odwiedza zbolałego Froda w Bag End, Frodo mówi coś o czwartej rocznicy wydarzeń na Wichrowym Czubie. To niemożliwe, gdyż minęło dopiero dwa i pół roku.

CiekawostkiEdytuj

  • „Władca Pierścieni: Powrót Króla” został uznany przez widzów programu BBC za najlepszy film 2004 roku.
  • Na potrzeby tego filmu zostało stworzonych 300 ręcznie robionych peruk.
  • Pierwsza scena „Powrotu Króla”, która opowiada historię Golluma, pierwotnie została nakręcona dla części „Dwie Wieże” i miała być wykorzystana podczas wewnętrznego dialogu Golluma i Smeagola.
  • Posiadał 1500 komputerowo wygenerowanych efektów.
  • W rankingu światowym Filmwebu film ten zajmuje 10 pozycję.
  • Annie Lennox wraz z Howardem Shorem stworzyli na potrzeby filmu soundtrack Into the West.

Filmy Edytuj

Władca Pierścieni Powrót Króla 2003 zwiastun trailer HD

Trailer