FANDOM

FIG 2 pg-64-932x1230

Jezioro u źródeł Sirannonu. W głębi Drzwi Durina (rys. J.R.R. Tolkien)

Sirannon – rzeka w Eriadorze. Dopływ Glanduiny. Wypływała niedaleko zachodniego wejścia do Morii – czyli tzw. Drzwi Durina.

Historia Edytuj

W miejscu zbiegu Sirannonu i Glanduiny w 750 DE została postawiona przez Galadrielę i Celeborna forteca, a później miasto Ost-in-Edhil – stolica Eriadoru, która została zrujnowana podczas Wojny Elfów z Sauronem w 1697 roku Drugiej Ery. W czasie wyprawy Drużyny Pierścienia zmieniła się w mały strumyk z powodu zbudowania tamy. Przez to pod Morią powstało jezioro, w którym zamieszkał Czatownik. Woda z jeziora spadała mierzącym 30 stóp Schodkowym Wodospadem na zielone pola Eriadoru, zwanym tak od schodów wykutych w skale z boku. Dźwięk tego wodospadu niósł się na wiele mil dokoła.

Etymologia Edytuj

Nazwa pochodzi z sindarinu od dwóch słów "sîr" – "strumień" oraz "annon" – "brama" – co można przetłumaczyć jako "strumień bram".

Ciekawostki Edytuj

  • Rzeka ta była pod koniec Trzeciej Ery używana do odnalezienia drogi do Morii, gdyż droga między Ost-in-Edhil i Morią została zapomniana i nie było po niej śladu.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Sirannon