FANDOM

Rhûn (sin. Wschód)– wschodni rejon Śródziemia położony na wschód od Rhovanionu oraz Gondoru i na północny-wschód od Mordoru. Na wschodzie krainy znajdowało się pasmo górskie Orocarni. Rhûn był ojczyzną Easterlingów, Woźników i Balków, którzy często atakowali Gondor i Rhovanion w Trzeciej Erze. Kraj ten pokrywały stepy. W zachodniej części znajdowało się morze o tej samej nazwie. Mieszkańcy Rhûn byli sojusznikami Saurona i udzielili mu schronienia w czasach Niespokojnego Pokoju. Tam też wyruszyli i zaginęli Błękitni Czarodzieje.[1]

Historia Edytuj

Pierwsi elfowie obudzili się nad Morzem Helkar, a wielu z nich zostało poprowadzonych przez Oromëgo na Zachód. Niektórzy elfowie porzucili jednak Wielką Wędrówkę i postanowili pozostać na wschodzie; nazywano ich Avari. Ostatecznie część z nich również wyruszyła na zachód.[2]

Pierwsi ludzie również przebudzili się na dalekim wschodzie, gdzie po raz pierwszy spotkali krasnoludy i Avarich.[3] Przodkowie Edainów i Drúedainów wyemigrowali z Hildórien na zachód do Rhûn. Na brzegach morza część plemion ludzkich podróżujących na zachód do Beleriandu rozdzieliła się, a ich języki wkrótce się rozeszły.[4] Nazywano ich później Edainami. Inni ludzie pozostali na wschodzie, a wielu z nich znalazło się pod panowaniem Morgotha, a później Saurona. Ci ludzie nazywali się Easterlingami i prowadzili wiele ataków przeciwko Gondorowi i jego sojusznikom w Trzeciej Erze.

Najbardziej zachodnie części Rhûn zostały podbite przez Gondor dwukrotnie, pod rządami królów Rómendacila I i Rómendacila II, ale Númenorejczycy nigdy nie mieli nad nim pełnej kontroli.[5] Zachodni Rhûn został ostatecznie podporządkowane Gondorowi w Czwartej Erze, za czasów króla Elessara i jego syna Eldariona.[6]

Armie Edytuj

Rhûn był znany z licznych armii, które prawie spowodowały zagładę Gondoru i pomogły Sauronowi w próbie zawładnięcia nad Śródziemiem.

Główną bronią piechoty Rhûnu, która maszerowała na Gondor, wydawała się być włócznia, chociaż pojawiły się doniesienia o niskich, smagłych ludziach dzierżących topory podczas Bitwy na Polach Pelennoru.[7]

EtymologiaEdytuj

Nazwa Rhûn w sindarinie oznacza "wschód", zaś nazwa Rómen pochodzi z quenyi i oznacza dokładnie to samo.[8][9]

Przypisy