FANDOM

Ród Hadora, również Ród Maracha – ród wywodzący się od Maracha, przywódcy trzeciego plemienia ludzi przybyłych do Beleriandu.

Historia Edytuj

Pierwsza era Edytuj

Pierwszym znanym członkiem rodu był Marach, który przywędrował ze swoim ludem do kraju Estolad, gdzie spędził resztę swojego życia. Jego syn – Malach – wstąpił na służbę do króla Fingolfina, tym samym przeprowadzając się na zachód do Hithlumu.

Prawnuk Malacha, Hador, za wierną służbę Fingolfinowi dostał na w posiadanie Dor-lómin i od tego momentu głowa rodu nosiła tytuł księcia Dor-lóminu. Od czasów Hadora członkowie rodu niejednokrotnie wsławili się w walce. Hador poległ w bitwie Dagor Bragollach, jego syn – Galdor – poległ w czasie obrony twierdzy Barad Eithel.

Synowie Galdora – Húrin i Huor – brali udział w Nírnaeth Arnoediad. Húrin dostał sie o niewoli Morgotha, podczas której wykazał się nieugiętą postawą, natomiast Huor poległ.

Syn Húrina – Túrin Turambar – był najsławniejszym członkiem rodu. Dołączył do leśnego oddziału banitów, następnie został jego przywódcą. Przez długi czas stał na drodze siłom Morgotha. Został przyjacielem króla Nargothrondu, u którego miał wielkie wpływy na dworze. Jego największym dokonaniem było zabicie smoka Glaurunga. Z powodu klątwy rzuconej przez Morgotha, odebrał sobie życie.

Syn Huora – Tuor – ożenił sie z córką króla Gondolinu. Wysławił się obroną tego miasta, zabijając zdrajcę Maeglina. Pożeglował na zachód, jego dalszy los pozostał nieznany. Synem Tuora był Eärendil, znany ze swojej żeglugi na zachód i wyproszenia pomocy Valarów dla Beleriandu. Został zawieszony na niebie wraz z jednym z Silmarili.

Genealogia rodu Edytuj

Marach
282 - 376

Imlach
ur. 310

Malach
307 - 398

Amlach
ur. 337

Magor
ur. 341
 
Adanela
ur. 339
 
Belemir
ur. 339

Hathol
ur. 365

Beren
ur. 374

Hador
390 - 455
 
Gildis
??

Haldir
414 - 472
 
Glóredhela
415 - 472
 
Galdor
417 - 462
 
Haretha
ur. 420
 
Gundor
419 - 455

Handir
441 - 495
 
Morwena
ur. 443
 
Húrin
441 - 502
 
Huor
444 - 472
 
Ríana
450 - 472

Túrin
463 - 499
 
Urwena
466 - 469
 
Niënor
473 - 499
 
Tuor
ur. 472
 
Idril
ED

Elwinga
ur. 503
 
Eärendil
ur. 503

Elros
532 PE - 442 DE
 
Elrond
ur. 532

Przypisy