FANDOM

Ród Hadora, również Ród Maracha – trzeci i prawdopodobnie najliczniejszy ród ludzi.

Byli wysocy, smukli i jako jedyni z ludzi mieli złoty kolor włosów. Ród prowadzony przez Maracha na początku osiadł w Estoladzie. Później pod przewodnictwem Hadora zamieszkał w Dor-lóminie, zostając lennikami Fingolfina, gdzie cieszył się chwałą.[1]

W domu Hadora używano tylko języka elfów, jednakże znana była mowa ojczysta, z której powstał potem język Númenorejczyków.

Historia Edytuj

Pierwsza era Edytuj

Przed przybyciem do Beleriandu lud ten mieszkał w puszczach na północno-wschodnich obrzeżach Morza Rhûn. W tym czasie miał rzadkie kontakty z grupą zwaną potem rodem Bëora. Nękani przez Morgotha przenieśli się na zachód, docierając jako pierwsi do Ered Luin, ale przekroczywszy je dopiero, jak się wydaje, w 313 roku Pierwszej Ery.[2][3]

Pierwszym znanym członkiem rodu był Marach, który przywędrował ze swoim ludem do kraju Estolad, gdzie spędził resztę swojego życia. Jego syn – Malach – wstąpił na służbę do króla Fingolfina, tym samym przeprowadzając się na zachód do Hithlumu.

Prawnuk Malacha, Hador, za wierną służbę Fingolfinowi dostał na w posiadanie Dor-lómin i od tego momentu głowa rodu nosiła tytuł księcia Dor-lóminu. Od czasów Hadora członkowie rodu niejednokrotnie wsławili się w walce. Hador poległ w bitwie Dagor Bragollach, jego syn – Galdor – poległ w czasie obrony twierdzy Barad Eithel.

Synowie Galdora – Húrin i Huor – brali udział w Nírnaeth Arnoediad. Húrin dostał sie o niewoli Morgotha, podczas której wykazał się nieugiętą postawą, natomiast Huor poległ.

Syn Húrina – Túrin Turambar – był najsławniejszym członkiem rodu. Dołączył do leśnego oddziału banitów, następnie został jego przywódcą. Przez długi czas stał na drodze siłom Morgotha. Został przyjacielem króla Nargothrondu, u którego miał wielkie wpływy na dworze. Jego największym dokonaniem było zabicie smoka Glaurunga. Z powodu klątwy rzuconej przez Morgotha, odebrał sobie życie.

Syn Huora – Tuor – ożenił sie z córką króla Gondolinu. Wysławił się obroną tego miasta, zabijając zdrajcę Maeglina. Pożeglował na zachód, jego dalszy los pozostał nieznany. Synem Tuora był Eärendil, znany ze swojej żeglugi na zachód i wyproszenia pomocy Valarów dla Beleriandu. Został zawieszony na niebie wraz z jednym z Silmarili.

Genealogia rodu Edytuj

Marach
282 - 376

Imlach
ur. 310

Malach
307 - 398

Amlach
ur. 337

Magor
ur. 341
 
Adanela
ur. 339
 
Belemir
ur. 339

Hathol
ur. 365

Beren
ur. 374

Hador
390 - 455
 
Gildis
??

Haldir
414 - 472
 
Glóredhela
415 - 472
 
Galdor
417 - 462
 
Haretha
ur. 420
 
Gundor
419 - 455

Handir
441 - 495
 
Morwena
ur. 443
 
Húrin
441 - 502
 
Huor
444 - 472
 
Ríana
450 - 472

Túrin
463 - 499
 
Urwena
466 - 469
 
Niënor
473 - 499
 
Tuor
ur. 472
 
Idril
ED

Elwinga
ur. 503
 
Eärendil
ur. 503

Elros
532 PE - 442 DE
 
Elrond
ur. 532

Przypisy