Śródziemie Wiki
Advertisement
Śródziemie Wiki

Peregrin Tuk (2990 TE - 65 CE) − hobbit z Shire, członek Drużyny Pierścienia. Zdrobniale zwany był Pippinem lub Pipem.

Biografia[]

Młodość[]

Peregrin Tuk urodził się jako syn Paladina Tuka i Eglantiny Banks. Był bratem Pearl, Pimperel i Pervinkie Tuków. Od dzieciństwa przyjaźnił się z Frodo Bagginsem, Samem Gamgee Fredegardem Bolgerem, Folko Boffinem oraz swoim bratem ciotecznym Meriadokiem Brandybuckiem. Razem z nimi często wędrował po całej krainie Shire[1].

W 3018 TE razem z Samem i Frodem Bagginsem wyruszył w podróż do Bucklandu do nowego domu Froda, w Ustroni. Po drodze kilkakrotnie natknęli się na Czarnych Jeźdźców oraz na elfów zmierzających do Szarych Przystani. Pippin zaprowadził swoich towarzyszy na farmę Maggota, a stamtąd poprzez prom Bucklebury, do Bucklandu. Po drodze dołączył do nich Merry.

W podróży do Rivendell[]

Następnie we czterech podróżowali do Bree. W Starym Lesie Pippin został zaatakowany przez Starą Wierzbę, która starała się go pochłonąć w całości. Został jednak uratowany przez Toma Bombadila,[2] który później przyjął hobbitów w gościnę[3]. Tom Bombadil uratował go również na Tyrn Gorthad, gdzie z razem z towarzyszami został zaatakowany przez Upiora Kurhanów. W Bree, a dokładniej w gospodzie Pod Rozbrykanym Kucykiem opowiadał innym gościom o zniknięciu Bilba na jego urodzinach. Gdy w Rivendell, podczas narady u Elronda ustalono, że na wyprawę spośród hobbitów wyrusza tylko Sam i Frodo Pippin był bardzo rozgoryczony. Przeciwstawił się Elrondowi, gdy ten nie chciał się zgodzić na udział dwóch pozostałych hobbitów w niebezpiecznej misji zniszczenia Pierścienia. Dzięki temu mógł wyruszyć w wyprawę razem z Merrym.

W stronę Mordoru[]

Podczas przeprawy przez Góry Mgliste to Pippin okazał się najsłabszym członkiem Drużyny Pierścienia, który domagał się rozpalenia ogniska oraz ciepłych posiłków. Gdy pogoda uniemożliwiła przedarcie się przez góry, wraz z Drużyną ruszył do Morii.Gdy znaleźli się w środku to  on wrzucił kamień w studnię, który obudził goblinów i Zgubę Durina, przez co sprowadził na siebie i swoich towaryszy niebezpieczeństwo. Następnie wraz z całą Drużyną Pierścienia udał się do Lothlorien, gdzie tak samo jak reszta hobbitów, otrzymał płaszcz utkany przez samą Galadrielę.

Po rozpadzie Drużyny Pierścienia[]

Gdy drużyna minęła Rauros i zatrzymała się na Amon Hen została zaatakowana przez orków z Isengardu. Razem z Merrym został porwany przez grupę Uruk-hai dowodzona przez Uglúka, która na rozkaz czarodzieja Sarumana miała dostarczyć hobbitów do Isengardu. Podczas podróży Pippin, korzystając z momentowego rozkojarzenia ukradł miecz. Przeciął nim swoje więzy i aby nakierować Aragorna i resztę towarzyszy na swój ślad odpiął swą zapinkę i rzucił ją na ziemię. Jednak orkowie nie dotarli do celu. Zostali rozbici przez oddział Rohirrimów pod dowództwem Éomera. Podczas walki, korzystając z okazji, Pippin wraz z Merrym uciekli do Fangornu, gdzie spotkali Drzewca. Początkowo wziął on ich za orków, lecz tą pomyłkę szybko naprostowali. Drzewiec opowiadał im historię Entów i zaginionych Entowych żon. Hobbici spróbowali wody z Entowego źródła, która sprawiła, że sporo urośli. Obaj byli obserwatorami wiecu Entów i wraz z nimi ruszyli na Isengard.

Gdy Isengard został zdobyty a Orthank oblężony przez entów, Hobbici zaczęli sprawdzać spiżarnie Sarumana, gdzie znaleźli jedzenie jak i fajkowe ziele z Południowej Ćwiartki. Tam spotkali się z poszukującymi ich pozostałymi członkami drużyny, którzy przybyli tam po bitwie o Rogaty Gród. Pippin znalazł tam porzucony przez Sarumana Palantir. Gdy w nocy Drużyna obozowała na wzgórzach Dol Baran, Pippin zabrał palantír i spojrzał w niego. Dzięki niemu przypadkowo skontaktował się z Sauronem, który wziął go za Powiernika Pierścienia. Z tego powodu nie pozostał w Rohanie tak jak Merry, ale wyruszył wraz z Gandalfem do Minas Tirith.

W Gondorze[]

Po ich przybyciu, udał się wraz z czarodziejem na rozmowę do namiestnika Gondoru Denethora. W wyniku rozmowy Pippin ofiarował mu swoje usługi, przez co został mianowany Strażnikiem Wieży. W mieście poznał Beregonda, żołnierza Gondoru i jego syna Bergila z którym szybko się zaprzyjaźnił. W Minas Tirith poznał również Faramira, od którego dowiedział się, że Frodo oraz Sam cały czas żyją i podążają do Mordoru. Gdy Faramir wrócił z walk o Osgiliath ciężko ranny, jego ojciec oszalał i usiłował spalić jego i siebie. Pippin odnalazł Gandalfa i poinformował go o sytuacji. Wraz z czarodziejem uratowali młodszego syna namiestnika i zanieśli go do Domu Uzdrowień. Tam po bitwie Pippin odnalazł swojego kompana, Merry’ego, który przebywał tam po starciu z Czarnoksiężnikiem z Angmaru. Wszedł w skład wojsk Gondoru, które wraz ze swoimi sojusznikami wyruszyły z pól Pellennoru do Czarnej Bramy. Tam w bitwie Pippin wykazał się odwagą, zabijając trolla i ratując przez to życie Beregonda. Po zwycięstwie wziął udział w koronacji i ślubie Aragorna.

Z powrotem do domu[]

Następnie wraz z resztą hobbitów udał się do Shire. Po drodze podążali wraz z orszakiem Aragorna do Rohanu, aby wziąć udział w pogrzebie króla Theodena. Odwiedzili Bree i karczmę Barlimana Butterbura. Gdy dojechali do Shire, sytuacja tam bardzo się zmieniła, ponieważ władzę w krainie objął Saruman oraz jego ludzie. Pippin wraz z Merrym był jednym z głównych dowódców podczas powstania przeciw czarodziejowi, które zakończyli prowadząc hobbitów do wygranej bitwy nad Wodą.

Po Wojnie o Pierścień[]

Po powrocie do Shire był jednym z dowódców powstania hobbitów. Po pożegnaniu się w Szarej Przystani z przyjaciółmi, którzy odpłynęli na zachód. Pippin wiódł zwyczajne życie hobbita w Shire. W roku 6 CE poślubił Perłę z Long Cleeve. Trzy lata później doczekał się pierworodnego syna Faramira. W roku 13 CE otrzymał tytuł thana, który odziedziczył po ojcu. Na mocy dekretu króla Elessara stał się także członkiem Rady Królestwa Północy. W roku 63 CE Pippin zrzekł się urzędu thana, na rzecz swojego syna i wyruszył wraz z Merrym w podróż do Rohanu i Gondoru. Nigdy więcej nie powrócili do Shire. Do śmierci króla Eomera przebywali w Edoras. Następnie udali się do Gondoru i tam pozostali aż do śmierci. Pochowano ich w grobowcach Rath Dinen wśród najznakomitszych wodzów Gondoru, między ich grobowcami spoczął Aragorn.

Charakterystyka[]

Z czwórki hobbitów wchodzących w skład Drużyny Pierścienia był najmłodszy. W chwili, gdy znajdował się w Minas Tirith miał 29 lat. Jak wszyscy hobbici Pippin lubił rozrywkę taniec i śpiew, jak również dobrze zjeść oraz wypić. Był bardzo wesołym, gadatliwym hobbitem z wielkim poczuciem humoru, odważnym oraz przyjacielskim. Pippin cechował się też złymi cechami, takimi jak nierozwaga.

Drzewo genealogiczne[]

Adalgrim Tuk
2880 TE - 2982 TE

3 córki
 
Paladin II
2933 TE - 14 CE
 
Esmeralda
2936 TE - ?

Pearl
2975 TE - ?
 
Pimpernel
2979 TE - ?
 
Pervinca
2985 TE - ?
 
Peregrin I
2990 TE - 65 CE
 
Merry
2982 TE - 65 CE

Kreacja w adaptacjach[]

Władca Pierścieni - audycja radiowa (1955)[]

Postać Pippina została odtworzona przez Basila Jonesa.

Władca Pierścieni (1978)[]

Głosu Pippinowi do animowanej wersji filmu Władca Pierścieni użyczył Dominic Guard.

Władca Pierścieni (trylogia filmowa)[]

W adaptacji Władcy Pierścieni w reżyserii Petera Jacksona, Pippina zagrał szkocki aktor Billy Boyd. Historia postaci Pippina w tych filmach różni się nieco od jej książkowego pierwowzoru. Między innymi Frodo i Sam nie spotykają Pippina wraz z Merrym na polu kukurydzy. Pippin już z Bag End wyrusza razem Frodo i Samem do Bucklandu. Ponadto, gdy Drużyna Pierścienia przebywała w Morii to w sali Mazarbul wrzucił do studni kamień, natomiast w filmie ukazano, że było to wiadro.

Ciekawostki[]

  • W Gondorze nazwano go księciem nizołków, gdyż mieszkańcy Białego Miasta uznali, ze ktoś, kto podróżuje z Szarym Pielgrzymem i jest mu drogi, musi być przynajmniej księciem

Galeria[]

Bibliografia[]

Przypisy

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Pierwsza, Rozdział 2: Cień Przeszłości, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8
  2. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Pierwsza, Rozdział 6: Stary las, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8
  3. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Pierwsza, Rozdział 7: W domu Toma Bombadila, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8
Poprzednik:
Paladin II
Than Shire'u
12-62 CE
Następca:
Faramir I
Drużyna Pierścienia
Aragorn II | Gandalf | Frodo Baggins | Samwise Gamgee | Meriadok Brandybuck | Peregrin Tuk | Legolas | Gimli | Boromir
Advertisement