FANDOM

Orodrethelf pochodzący z rodu Finarfina, był drugim i ostatnim królem Nargothrondu.

HistoriaEdytuj

Jako jedyny z synów Finarfina opowiedział się za rozważnym podejmowaniem decyzji co do ucieczki z Valinoru. W Beleriandzie dowodził załogą Minas Tirith, którą obronił podczas Dagor Bragollach. Utracił ją po szturmie sług Saurona. Został wtedy zmuszony do ucieczki do Nargothrondu. Gdy Finrod postanowił pomóc Berenowi w zdobyciu Silmarila, Orodreth został regentem, a po śmierci brata – drugim i ostatnim królem Nargothrondu. W 490 roku Pierwszej Ery do miasta przybył Túrin pod przewodnictwem Gwindora. Kiedy na jaw wyszło kim tak naprawdę jest człowiek, Orodreth uczynił go swoim doradcą. Za jego radą wybudował wielki most od brzegu do bramy. Túrin zachęcał króla również do zaprzestania prowadzenia wojny partyzanckiej, tylko do otwartych działań.

Jakiś czas póżniej do Nargothrondu przybyli posłowie Ulma: Gelmir i Arminas. Powiedzieli oni, że Król Mórz doradza, aby zburzono most i zamknięto bramy. Orodreth za namową Túrina odrzucił te prośby. Niedługo potem Morgoth wysłał armię dowodzoną przez Glaurunga. Orodreth zginął w biwie z jego siłami w 495 PE. Kamienny most ułatwił zrabowanie Nargothrondu przez orków.

KontrowersjeEdytuj

Pochodzenie Orodretha jest przedmiotem kontrowersji. W większości tekstów Tolkiena (w tym The Grey Annals, The Later Quenta Silmarillion i The Annals of Aman) przedstawiony jest on jako syn Finarfina i Eärweny (a zatem brat Finroda Felagunda; na tę wersję zdecydował się Christopher Tolkien w opublikowanym Silmarillionie). Jednak J.R.R. Tolkien zdecydował się na zmianę pochodzenia Orodretha, czyniąc go najpierw synem Finroda Felagunda, a później jego bratankiem, a synem Angroda. Orodreth w wielu tekstach J.R.R. Tolkiena jest ojcem Gil-galada, którego jednak w opublikowanym Silmarillionie Christopher Tolkien przedstawił jako syna Fingona.

Ciekawostki Edytuj

W wydanej w 1919 historii Túrina nosi on imię Galweg.