FANDOM

Nogrod3

Wejście do Nogrodu (graf. Mithgaraf)

Nogrod (sin. Siedziby krasnoludów) – krasnoludzkie miasto z Pierwszej Ery, położone w Ered Luin, na południe od góry Dolmed.

Historia Edytuj

Miasto zostało założone jeszcze w Erze Drzew, gdyż dwaj z ojców krasnoludzkich zostali obudzeni na stoku góry.

Krasnoludy z Nogrodu prowadziły handel w całym Beleriandzie i były wynajmowane przez elfów do różnych prac podziemnych, prawdopodobnie także w Nargothrondzie. Rzemieślnicy z Nogrodu, zwłaszcza Telchar, byli sławni z powodu wyrabianej przez siebie broni; oni też wykonali Nauglamir. Innym słynnym kowalem z Nogrodu był Gamil Zirak, nauczyciel Telchara.

Miasto często odwiedzał Eöl i Maeglin. Thingol zwrócił się do przebywających w Menegroth rzemieślników z Nogrodu, by osadzili Silmaril w Nauglamirze, ci jednak, pożądając klejnotu, zabili Thingola i ukradli naszyjnik. Zostali pojmani i zamordowani, lecz w odwecie armia z Nogrodu splądrowała Menegroth. W drodze powrotnej do Nogrodu krasnoludy zostały zaskoczone i wybite pod Sarn Athrad przez Berena, Diora, Laiquendich i entów.

Krasnoludy z Nogrodu zapewne walczyły w tych samych Bitwach o Beleriand co ich pobratymcy z Belegostu, jednak ogólnie rzecz biorąc, były mniej przyjaźnie nastawione do elfów.

Pod koniec Pierwszej Ery Nogrod został zrujnowany podczas Wojny Gniewu.

Etymologia Edytuj

Nogrod” jest nazwiskiem sindarińskim, pierwotnie znanym jako „Novrod”, które tłumaczy się jako „puste „wydrążenie”, inaczej Hollowbold (Siedziba Wydrążona w Skale”).

Novrod” został zmieniony na „Naugrod” pod wpływem podobnego brzmiąc słowa „Naug” („krasnolud”)[1]. Nazwa „Hollowbold” jest tłumaczeniem od „Nogrod[2]. Jednak nie jest to tłumaczenie dosłowne, nowa nazwa oznacza „mieszkanie krasnoludzkie[3].

Nazwy „Novrod” i „Nogrod” składają się z dwóch członów, gdzie w języku sinsarin „groth” i „grod”, oznaczają „wykopaliska”, podziemne mieszkanie„”[1].

W Etymologii nazwa jest zapisana jako w języku Noldoriński i składa się z dwóch elementów: „Naug-” („krasnoludy”) i „-rod”,który nie został wyjaśniony. Jednak jak to zauważa Christopher Tolkien wskazuje na hasło ROD, które etymologicznie oznacza „jaskinię”. Istotnie w języku noldorińskim zawarte są słowa „rhond” („jaskinia”) i „rhaud” („puste”, „jaskinia”)[4].

Nogrod” w języku khuzdul to „Tumunzahar”, które oznacza oznacza „Hollowbold[5], zaś w języku Quenya to „Návarot[6].

Ciekawostki Edytuj

  • Miasta Nogrod i Belegost prawdopodobnie przetrwały kataklizm na końcu Pierwszej Ery, mogły zostać częściowo opuszczone, lecz też później zasiedlone przez krasnoludów, którzy żyli na północ od Lindonu.

Beleriand

Beleriand Wschodni Andram • Ard-galen • Belegost • Doriath • Dorthonion • Esgalduina • Estolad • Gelion • Gondolin • Góra Dolmed • Góra Rerir • Góry Błękitne • Las Neldoreth • Lothlann • Menegroth • Nan Elmoth • Nogrod • Ossiriand • Region • Taur-im-Duinath • Thargelion • Thalos • Legolin • Brilthor • Duilwena • Adurant • Gelion
Beleriand Zachodni Amon Rûdh • Arvernien • Barad Nimras • Brethil • Brithombar • Brithon • Eglarest • Ginglith • Nargothrond • Narog • Nenning • Ringwil • Sirion • Taeglin • Taur-en-Faroth • Tol Sirion • Tumhalad
Hithlum Cirith Ninniach • Dor-lómin • Eithel Sirion • Ered Lómin • Ered Wethrin • Góra Taras • Jezioro Mithrim • Lammoth • Mithrim • Nevrast • Vinyamar • Zatoka Drengist

Przypisy