FANDOM

Nazgûle (C. M. Upiory Pierścienia; nazg − pierścień, gûl − upiór) − niegdyś władcy ludzi pragnący władzy (trzech z nich było Czarnymi Númenorejczykami, jeden Easterlingiem), zniewoleni przez Saurona, który dzięki dziewięciu Pierścieniom Władzy zmienił ich w bezwzględne i pozbawione własnej woli stworzenia. Napotężniejszym z nich był Czarnoksiężnik z Angmaru. Drugi w hierarchii, Khamûl, pochodził ze wschodu.[1]

HistoriaEdytuj

Po raz pierwszy pojawili się około 2250 roku Drugiej Ery.[2] Po upadku Saurona ukryły się i ponownie ukazały się w 1330 roku Trzeciej Ery. W 2002 roku zdobyły Minas Ithil i znajdujący się tam palantír.[3][4]

Czarny jeździec

Czarny jeździec (graf. Inger Edelfeldt)

3018 roku Trzeciej Ery Nazgûle zostały wysłane z misją odnalezienia Shire i Jedynego Pierścienia[5], a potem dowodzili wojskami Saurona w ataku na Gondor. Wraz ze zniszczeniem Pierścienia Nazgûle zostały unicestwione.[6]

CharakterystykaEdytuj

Nie widzieli światła słonecznego, lecz jedynie cienie osób. W nocy zaś dostrzegali dużo więcej rzeczy niż ludzie. Poruszali się na wielkich, szybkich, czarnych koniach, a po ich utracie na olbrzymich skrzydlatych bestiach. Posługiwali się Czarną Mową. Ich siedzibą było Minas Morgul oraz Dol Guldur. Moc tych upiorów powodowała, że ludzie znajdujący się zbyt długo w ich pobliżu chorowali na Czarny Dech. Pierwotna tożsamość większości Nazgûli nie jest znana. Przypuszcza się, że jednym z nich był Czarny Númenorejczyk Herumor.

Ciekawostki Edytuj

  • Nazgûle panicznie boją się wody, nigdy nie przez nią nie przechodzą, zawsze szukają możliwości przejścia przez most. Tolkien w żadnym ze swoich dzieł nie wyjaśnił dlaczego.
  • Prawdziwy wygląd Nazgûli widział Frodo, kiedy zakładał Pierścień. Wyglądali wtedy jak królowie.[7]
  • Krzyk filmowych Nazgûli uzyskano, nagrywając żonę Petera Jacksona − Fran Walsh − podczas infekcji gardła. Dźwiękowcy nagrali jej krzyk i odpowiednio zmodyfikowali.
  • Pierwsze słowa jakie można usłyszeć od Nazgûla (Shire, Baggins) w filmie Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia są dubbingowane przez Andy'ego Serkisa.

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Nazgûle

  • Czy Nazgule powrócą na Dagor Dagorath?

    7 wiadomości
    • Możliwe że Czarnoksiężnik z Angmaru pojawi się na Dagor Dagorath jest temu że zabiła go Eowina, więc stał się duchem, jak Sauron, wi...
    • Nawet jeśli to wiele to niezmieni. Te miernoty zostaną w 3 sekundy zdeptane przez armie Valarów lub barlogi
  • Imiona Nazguli

    7 wiadomości
    • Teraz to prawda
    • A ja słyszałem, że nazgule nazywali się: Khamul, Talion, GaLion, Lion, Snickers, Ziutek, Edek, Zdzichu i Chuck Norris.  A co! Tak słyszałem!