FANDOM

Rhun-0

Morze Rhûn w okolicach Dorwinionu (graf. Mithgaraf)

Morze Rhûn – śródlądowe morze leżące na pograniczu Rhovanionu i Rhûnu.

Opis Edytuj

Jego powierzchnia wynosiła 17 898 mil kwadratowych.[1] Miało kształt zbliżony do kwadratu z wyciągniętymi wierzchołkami, o przekątnej ok. 200 mil.[2] Od północnego-zachodu do Morza Rhûn uchodziła rzeka powstała z połączenia Carnen i Celduiny. W tamtej okolicy leżał też Dorwinion. Na południe i południowy-wschód od niego znajdowały się wzgórza, na północnym-wschodzie od morza rozciągała się natomiast sporych rozmiarów puszcza. Pozostałe tereny wokół morza były prawdopodobnie stepowe, na wschód od niego żyli Easterlingowie, sprzymierzeńcy Saurona. Morze to nie miało przypływów, jednak szalały tam silne sztormy. Przeciwległe brzegi nie były widoczne.

Historia Edytuj

Na początku Pierwszej Ery nad brzegami po dwóch stronach żyły grupy ludzi znane potem jako ród Hadora (w puszczach na północnym-wschodzie) i ród Bëora (na wzgórzach po południowo-wschodniej stronie). Ludy te przez pewien czas nie miały o sobie pojęcia i dopiero nabycie umiejętności budowy łodzi pozwoliło im na rzadkie kontakty. Nękani przez sługi Morgotha opuścili te tereny przed 300 rokiem.[2][3]

Na początku Trzeciej Ery król Turambar rozszerzył granice Gondoru do Morza Rhûn. Za panowania regenta Rómendacila II Easterlingowie ponownie najechali Południowe Królestwo, lecz ten ich pokonał i dodatkowo najechał osady na wschód od morza.

Za panowania Narmacila II Gondorczycy stracili kontrolę nad tymi ziemiami. Wiadomo że namiestnik Vorondil polował w tych okolicach na Bawoły Arawa.[4] Dopiero Aragorn II z powrotem podbił te ziemie dla Zjednoczonego Królestwa.

CiekawostkiEdytuj

Przypisy

  1. Karen Wynn Fonstad, Atlas Śródziemia. Przewodnik po świecie Tolkiena, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2009, str. 191.
  2. 2,0 2,1 J.R.R. Tolkien, red. Christopher Tolkien Historia Śródziemia t. XII, The Peoples of Middle-earth, „The Problem of Ros
  3. J.R.R. Tolkien, red. Christopher Tolkien Historia Śródziemia t. XII, The Peoples of Middle-earth, „Of Dwarves and Men
  4. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, "Powrót Króla", Dodatek A Kroniki królów i władców, "Królowie Númenoru", Królestwa na wygnaniu, Linia Południowa: Spadkobiercy Anáriona
  5. J.R.R. Tolkien, red. Christopher Tolkien Historia Śródziemia t. XII, The Peoples of Middle-earth, „Last Writings