FANDOM

Disambig
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Morwena.

Morwena Eledhwen (PE 443 - PE 500) – kobieta z rodu Bëora, córka Baragunda. Bliska krewniaczka Berena Jednorękiego. Poślubiła Húrina i miała z nim trójkę dzieci: Túrina, Urwenę i Niënor.[1]

Historia Edytuj

Urwena Lalaith zmarła w wieku 3 lat podczas zarazy.[2] Gdy Húrin poszedł walczyć w Nírnaeth Arnoediad[3][4], Morwena pozostała w domu jako pani Dor-lóminu. Easterlingowie​​ twierdzili, że to wiedźma zaprzyjaźniona z elfami, dlatego pozostawili ją jakiś czas w spokoju. Będąc w ciąży z najmłodszym dzieckiem, wysłała Túrina po pomoc do Doriathu.[5] Król Thingol polecił jej przybyć przez Obręcz Meliany, lecz ona odmówiła, gdyż jej córka była wciąż jeszcze dzieckiem. Wysłała wtedy Túrinowi Hełm rodu Hadora.[6]

Morwena cierpiała prześladowania Easterlingów, podczas gdy "Czarny Miecz" stał się sławny z bohaterstwa, oczyszczając Beleriand z włóczęgów Morgotha. Morwena nie wiedziała, że jest to jej własny syn – Túrin. Zdecydowała się w końcu wyruszyć do Doriathu wraz z dorastającą córką.[7] Túrin wyruszył do Dor-lóminu, aby ich odnaleźć i sprowadzić, lecz spóźnił się i nie zastał nikogo.[8]

Dowiedziawszy się, że Túrin przyjął służbę u Orodretha w Nargothrondzie, Morwena opuściła Doriath.[9] Nieszczęśliwy zbieg okoliczności i pułapka Glaurunga doprowadziły jej dzieci do poznania się bez wyjaśnienia swojego pochodzenia i zostania małżeństwem[10], a później, po wyjaśnieniu sytuacji, do tragicznej śmierci obojga.[11]

Morwena, mając już wtedy około 50 lat, przybyła do lasu Brethil i znalazła groby swoich dzieci w Cabed Naeramarth. Húrin znalazł ją tam. Pytała jak to się stało, że jej syn spotkał siostrę, ale Húrin nie odpowiedział.
20190116 225912

Śmierć Morweny – autorstwa Alana Lee

Spędzili razem dzień na kurhanie, a Morwena zmarła z żalu o zachodzie słońca.[12] Húrin wykopał dla niej grób powyżej grobowca na zachodniej stronie, dodając słowa "Tu leży również Morwena Eledhwen".[13][14]

Miejsce to było zwane "Kamieniem Nieszczęsnych". Według słów Glirhuina kopiec miał przetrwać Wojnę Gniewu, co faktycznie się stało i jako Wyspa Morweny był najdalszym skrawkiem lądu u wybrzeży Lindonu w Drugiej i Trzeciej Erze.[15]

Charakterystyka Edytuj

Morwena była piękną, wysoką kobietą o ciemnych włosach. Zachowywała się surowo i była pełna dumy.

Przypisy