FANDOM

Eol

Moriquendi (Elfy Mroku) – elfowie, którzy nie wyruszyli do Amanu lecz pozostali na wschodzie, i w większości nie pokonali nigdy nawet Gór Błękitnych. Żyli w lasach Palisoru a także innych. Nieliczne jednostki dotarły do innych rejonów, rzadko pojawiając się na kartach historii. Najdalej żyjącym na zachodzie elfem zwanym elfem mroku był prawdopodobnie Eol, żyjący w Nan Elmoth w Beleriandzie w Pierwszej Erze. Jego imię pochodzi z języka avarińskiego, choć on sam był Nandorem, mógł mieć pochodzenie, lub kontakty rodzinne z Avarimi.

Elfów tych nie należy mylić z Umanyarami, którzy wyruszyli lecz nie dotarli do Amanu. Elfy Mroku nigdy nie chciały wyruszyć i nie były "zarażone" chęcią ujrzenia światła Dwóch Drzew. Niekiedy określeniem tym przezywa się synów Feanora, lub błędnie nazywa niektórych Umanyarów. Pierwotnie określenie rozciągane było na wszystkich elfów Umanyarów i Avarich (Avamanyarów) łącznie, jednakże w sindarinie następuje już rozróżnienie odnosząc to określenie coraz mocniej tylko do pozostałych Avarich.

Istnieje przypuszczenie, że znaczną część Moriquendi wyłapał Morgoth i uczynił z nich orków lub boldogów.

Inne nazwy Edytuj

Oprócz nazwy Moriquendi używane były nazwy Lembi (qua. - "Pozostali w tyle"), Hisildi (qua. - Elfowie zmierzchu) albo Kaliondi. We wczesnych pismach Tolkien używał także nazw Moreldar lub Morimor