FANDOM

Mordor
Władca Sauron
Stolica Barad-dûr
Mieszkańcy Orkowie, Trolle i inne
Flaga Mordoru

Flaga Mordoru

Mordor (sind. Ciemny Kraj) – region w Śródziemiu, którego władcą był Sauron, leżący na wschód od Gondoru i Wielkiej Rzeki Anduiny, na zachód od Rhûnu, na południe od Rhovanionu oraz na północ od Haradu.

PołożenieEdytuj

Mordor Map

Mapa Mordoru

Mordor z trzech stron był otoczony łańcuchami górskimi: od północy chroniły go Góry Popielne, zaś od zachodu i południa - Ephel Dúath. Najważniejszymi jego punktami była wieża Barad-dûr oraz Góra Przeznaczenia, w której został wykuty Jedyny Pierścień. Głównym wejściem była Czarna Brama położona w przełęczy Cirith Gorgor, za którą otwierała się równina Dagorlad. Istniało jeszcze jedno, sekretne przejście przez przełęcz Cirith Ungol, tuż przy fortecy Minas Morgul.

Mordor2

Mordor w trylogii Władca Pierścieni Petera Jacksona

RegionyEdytuj

Kraj Saurona składał się z trzech głównych części: gór tworzących wielki mur, płaskowyżu Gorgoroth i równiny Lithlad (Popielna Równina). Były to suche elementy krajobrazu. Na północnym skraju Ephel Dúath leżała głęboka okrągła dolina, otoczona stromymi czarnymi urwiskami - Udûn. Mniej więcej po środku płaskowyżu znajdowała się Orodruina. W południowej części Mordoru znajdowało się także słone Morze Núrnen. Większość tej krainy wyglądała bardzo podobnie i mogło się wydawać że niemożliwa jest tam uprawa ziemi. Jednak na Popielnej Równinie warunki były nieco lepsze niż w innych miejscach Mordoru. Niewolnicy Saurona mogli uprawiać tam ziemie.

HistoriaEdytuj

Kraina została opanowana przez Władcę Ciemności 1000 lat po zakończeniu Pierwszej Ery. Rządził tą krainą do czasu, gdy zamieszkał w Númenorze, by tam szerzyć zło. Jednak po upadku wyspy zmuszony był powrócić do swego królestwa. W Drugiej Erze przeciwko Mordorowi wystąpił Ostatni Sojusz Elfów i Ludzi. Wówczas Sauron został zniszczony, zaś jego państwo opustoszało. Przetrwały jednak fundamenty Barad-dûru oraz Orodruina. Pod koniec Trzeciej Ery Władca Ciemności odbudował dawną potęgę. Do walki z nim stanęli ludzie pod dowództwem Aragorna Elessara. Tym razem Sauron został nieodwołalnie zniszczony, podobnie jak jego wieża, Morannon oraz Góra Przeznaczenia, a Mordor stał się lennem Gondoru.

Główne twierdze Edytuj

Armia Edytuj

Mordor miał do dyspozycji rozległe armie, wszystkie wypełnione zaciekłą nienawiścią do ludzi Zachodu. Podczas gdy orkowie na lądzie nie byli najsilniejszymi wojownikami, byli za to bardzo zaciekli. Inne jednostki, takie jak Trolle i sprzymierzeńcy tacy jak Haradrimowie , były o wiele bardziej niszczycielskie. Ogromne armie orków liczyły od 100 000 do 300 000 żołnierzy podczas Drugiej Ery i Wojny o Pierścień .