FANDOM

Czarna Brama (sin. Morannon) – brama w północno-zachodniej części Mordoru.

Opis Edytuj

Czarna Brama została zbudowana z czarnego kamienia i żelaza, w dolinie Udûn między Górami Popielnymi a Górami Cienia. Była wysoka na 60 stóp (ok. 18 metrów), długa na 250 stóp (76 metrów), a każda połowa bramy była szeroka na 90 stóp (28 metrów). W bramie były specjalne otwory dla łuczników oraz balist. Po obu stronach bramy znajdowały się dwie wysokie wieże – Narchost oraz Carchost.

Historia Edytuj

Brama została zbudowana przez Saurona w Drugiej Erze, aby chronić i strzec wejścia do Mordoru i zapobiec inwazji na Czarny Kraj. Prawdopodobnie została zbudowana dzięki mocy Jedynego Pierścienia, podobnie jak Barad-dûr. Po upadku Saurona w Bitwie na Dagorlad Morannon stał się bazą garnizonu Gondorczyków. Zrobili to, ponieważ chcieli zapobiec przedostaniu lub wydostaniu się zła z Mordoru.[1]

W końcu Brama została przejęta przez sługi Saurona. Stała się pomnikiem strachu i zła. I tak Upiory Pierścienia i orkowie ponownie weszli do Mordoru.

W czasie Wojny o Pierścień Frodo, Sam i Gollum mieli okazje przejść przez Czarną Bramę, jednak była ona zbyt dobrze chroniona. Widzieli oni moment, kiedy to Easterlingowie przechodzą przez Bramę. Wtedy to Gollum wyjawił, że zna inną drogę.[2]

Czarna Brama była miejscem ostatniej bitwy w Wojnie o Pierścień. W marcu armia 6 tysięcy ludzi dowodzonych przez Aragorna II przybyła pod Morannon, aby odwrócić uwagę Saurona od Pierścienia.[3]

Gdy Pierścień został zniszczony, Czarna Brama natychmiast upadła.

W adaptacjach Edytuj

Władca Pierścieni (trylogia filmowa) Edytuj

Czarna Brama wystąpiła w Dwóch Wieżach oraz Powrocie Króla.

LEGO Władca Pierścieni Edytuj

Czarna Brama jest dostępną lokacją w grze. Oprócz tego wystąpiła w zestawie 79007 Bitwa pod Czarną Bramą.

Śródziemie: Cień Mordoru Edytuj

Na początku gry widzimy Taliona (głównego bohatera), który wspomina czasy, kiedy Czarna Brama była garnizonem Gondoru. Jest to swojego rodzaju samouczek.

Przypisy