FANDOM

Kamienne Olbrzymy
Kamiennyolbrzym
Występowanie Góry Mgliste, Białe Góry, Araman
Wysokość Kilkadziesiąt metrów
Inne nazwy Giganci

Olbrzymy – tajemnicza rasa zamieszkująca Śródziemie. Została wspomniana tylko raz w książce Hobbit, czyli tam i z powrotem, a także przedstawiona w filmie Hobbit: Niezwykła podróż. Odnosi się też do nich nazwa na mapie Gondoru.

Charakterystyka Edytuj

Kamienne olbrzymy znane są z legend i opowieści, lecz mało który mieszkaniec Śródziemia miał okazję ujrzeć je na własne oczy.

Niewiele o nich wiadomo, ponieważ zostały wspomniane przez Gandalfa tylko raz, podczas przemierzania przez Kompanię Thorina Gór Mglistych[1]. Gandalf wspomina też o Wielkich Niedźwiedziach, które prawie wyginęły co interpretuje się jako efekt działań olbrzymów.[2]

Kamienny olbrzym o imieniu Tarlang pojawia się też w legendzie gondorskiej z okolic Lamedonu, gdzie zginął w czasie upadku, pozostawiając w dolinie zwanej Ostroga Tarlanga trzy wielkie głazy w postacie niewielkich szczytów górskich.[3]

Dwaj inni giganci Gilim i Nan są wspomniani w pieśniach o Luthien, która wspomina ich w swoich słowach. Nan miał być jednak olbrzymem drzewnym (być może chodzi tu o Entów) a Gilim kamiennym mieszkającym w Aramanie.

Ciekawostki Edytuj

  • Tom Bombadil gdy wyjaśnia jak bardzo jest stary wspomina że był na Ardzie nie tylko zanim pojawili się "Mali Ludzie" ale nawet zanim byli tu "Duzi Ludzie". Informację te można traktować dwojako - jako hobbitów i Ludzi z Bree, lub też jako rasy Śródziemia, oraz wcześniejsze rasy gigantów. Za drugą interpretacją przemawia fakt, że umieszcza ten okres zanim powstało pierwsze nasiono i spadła pierwsza kropla deszczu.

AdaptacjeEdytuj

Hobbit: Niezwykła Podróż Edytuj

Olbrzym

Olbrzym w grze Bitwa o Śródziemie II

Kamienne Olbrzymy zostały przedstawione jako stworzenia o kolosalnych rozmiarach, zbudowane w całości ze skały.

Podczas przeprawy Kompanii Thorina przez Wysoką Przełęcz, grupa olbrzymów wdała się ze sobą w bójkę, narażając krasnoludów na śmiertelne niebezpieczeństwo.
Bargrisar

Kamienny Olbrzym Bargrisar w grze "Władca Pierścieni: Wojna na Północy".

Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie II Edytuj

Olbrzymy służą w armiach goblinów. Potrafią miotać we wrogów ogromnymi głazami.

Władca Pierścieni: Wojna na Północy Edytuj

W tej grze jednym z bossów jest kamienny olbrzym Bargrisar. Jako jedyny ze swojej rasy sprzymierzył się z siłami Saurona i zbierał dla niego armię na Wrzosowiskach Etten.

Przypisy

  1. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Rozdział IV: Nad i pod górą, Amber, Warszawa 2011, ISBN 978-83-7758-297-8
  2. J.R.R. Tolkien, Hobbit, Niezwykły nocleg
  3. J.R.R. Tolkien, Nomenclature of The Lord of the Rings, omitted entry quoted in Wayne G. Hammond, Christina Scull, The Lord of the Rings: A Reader's Companion, s. 536-7

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Kamienne Olbrzymy