FANDOM

Harrowdale
Harrowdale
Forma terenu Dolina
Lokalizacja Rohan, Ziemie Królewskie
Władca Dúnhere (Wojna o Pierścień)

Harrowdale – dolina Śnieżnego Potoku w Rohanie, położona nieco na południe od Edoras, u stóp północnych masywów Gór Białych.

Władzę administracyjną nad doliną, jak i pozostałymi Ziemiami Królewskimi, sprawował Pierwszy Marszałek Marchii.

Charakterystyka Edytuj

Harrowdale była wielką i głęboką doliną, położoną trochę powyżej Edoras. Przecinał ją płynący na północ Śnieżny Potok, który przy wyjściu z doliny gwałtownie skręcał na zachód. Strumień płynął wzdłuż zachodnich ścian Gór Białych, gdzie w pewnym miejscu tworzył bród, do którego prowadziła wąska ścieżka, wcześniej biegnąca wąskim jarem. Po przekroczeniu rzeczki wydostawało się na rozległą równinę o ponad pół mili szerokości, porośniętą szorstką trawą. Ciągnęła się ona aż do stóp Nagiego Wierchu, gdzie znajdowała się starożytna Warownia Dunharrow, zbudowana przez zapomniany Lud Gór[1].

HistoriaEdytuj

W czasie Wojny o Pierścień władcą krainy i ludu Harrowdale był Dúnhere. 10 marca 3019 roku Trzeciej Ery odbył się tutaj przegląd sił Rohanu, przed wyruszeniem Rohirrimów na odsiecz Gondorczykom pod Minas Tirith.

EtymologiaEdytuj

Nazwa Harrowdale wywodzi się od angielskiego dale, czyli 'dolina', natomiast cząstka Harrow nawiązuje do twierdzy Rohirrimów, która znajdowała się w dolinie, czyli 'Dunharrow'. Całą nazwę można przetłumaczyć po prostu jako 'dolina Dunharrow'[2].

TłumaczeniaEdytuj

  • Maria Skibniewska, Maria i Cezary Frąc: Harrowdale,
  • Jerzy Łoziński: Kopcowa Dolina.

Przypisy

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Powrót króla, „Przegląd sił Rohanu
  2. Arkadiusz Kubala, Przewodnik po nazwach miejscowych Śródziemia