FANDOM

Fíriel (1896 TE - ? TE) – księżniczka Arnoru oraz żona Arvedui`ego, ostatniego króla Arthedainu.

HistoriaEdytuj

Fíriel była jedyną córką króla Gondoru, Ondohera. Miała dwóch braci, Artamira i Faramira, którzy byli spadkobiercami północnego królestwa Arthedainu. Ona i Arvedui mieli jednego syna.

Podczas jednej bitwy król Ondoher stracił obu synów, a zatem, zgodnie z przepisami Númenoru Arvedui mógł stać się królem. Wykorzystał to na swoją korzyść, jak i fakt, że był bezpośrednim potomkiem Isildura. Próbował zdobyć koronę Gondoru, jednak mieszkańcy mu na to nie pozwolili. 

Firiel wraz z mężem została w Arthedainie. Gdy upadło królestwo Angmaru, prawdopodobnie uciekła z synem do Lindonu. Jej losy po emigracji nie są znane.[1][2]

Ciekawostki Edytuj

Imię Fíriel pada w wierszu Ostatni statek. Nie ma pewności, że chodzi tam o księżniczkę Arnoru, choć zapewne tak. Przedstawiona jest tam kobieta stojąca na brzegu w krainie siedmiu rzek. Piękno i jej złote włosy tak zachwyciły elfów odpływających na Zachód, że zaproponowali jej miejsce na statku. Jednak nie mogła ona do nich dołączyć, gdyż "trzymała ją Ziemia".[3]

Przypisy