FANDOM

Edith Tolkien

Edith Tolkien

Edith Mary Tolkien (ur. 21 stycznia 1889, zm. 29 listopada 1971) – żona J.R.R.Tolkiena. Była jego pierwszą i jedyną miłością. Do niej Tolkien skierował wiele swoich listów, miedzy innymi List 1, List 2, List 3 oraz List 4.

Biografia Edytuj

Edith urodziła się w Gloucester pod imieniem Edith Bratt. Jej ojciec jest nieznany, a jej matka (córka szewca) nigdy tego nie wyjawiła. Mówiła, że ma jego fotografię, a jego nazwiska nie wyjawi, gdyż jest znane rodzinie. W rzeczywistości był nim najprawdopodobniej Alfred Frederick Warrilow, który zatrudnił Frances jako guwernantkę swojej córki. Przy śmierci uczynił też dla Frances zapis spadkowy.

Edith wkrótce razem z matką przeprowadziły się do Handsworths. Kilka lat uczyła się w Evensham (uczyła się tam również gry na pianinie w czym okazywała duży talent). Po ukończeniu szkoły dla dziewcząt w 1907 przeniosła się do Birmingham do domu Faulknerów. W domu tym rok później znalazła schronienie także rodzina Tolkienów. Młodzi zakochali się w sobie. Na ślub nie zgodził się jednak opiekun Tolkiena – ojciec Morgan, obawiając się tego, że to dziewczyna pochodzi z rodziny protestanckiej. Wymógł na chłopaku obietnicę niewidywania się do ukończenia 21 roku życia. Gdy Tolkien osiągnął ten wiek w roku 1913 i studiował w Oxfordzie, napisał do niej otrzymawszy odpowiedź, że jest ona już zaręczona. Tolkien poprosił o zerwanie tych zaręczyn. Do ślubu doszło 22 marca 1916 roku. Dwa lata wcześniej Edith przyjęła katolicyzm. Mieli 4 dzieci. Na jej grobie istnieje napis Lúthien, ponieważ Edith była inspiracją dla Tolkiena, gdy tworzył tę postać, a historia ich miłości była inspiracją całej opowieści.

Ciekawostki Edytuj

  • Tolkien po zakochaniu się w Edith otrzymał zakaz widywania się z nią i zakaz ślubu (podobnie jak Beren od króla Thingola), a ona zaręczyła się z rolnikiem z okolicy.
  • Po urodzeniu pierwszego dziecka Tolkienowie często wybierali się na wycieczki, podczas których Edith śpiewała i tańczyła.
  • Na grobie jej i jej męża widnieją imiona tolkienowskich postaci – Berena i Lúthien, z którymi pisarz uosabiał siebie i Edith.

Drzewo genealogiczne Edytuj

prawd. Alfred Frederick Warrilow
 
Frances Bratt

Edith Bratt
 
J.R.R. Tolkien

John Tolkien
 
Michael Tolkien
 
Faith Faulconbridge
 
Christopher Tolkien
 
Baillie Tolkien
 
Priscilla Tolkien

Simon Tolkien

Adam Tolkien
 
Rachel Tolkien