FANDOM

Gosciniec

Droga Krasnoludów (Mithgaraf - wizja art.)

Droga Krasnoludów – droga wybudowana przez krasnoludów z Gór Błękitnych, biegnąca od miast Nogrod i Belegost, u stóp Góry Dolmed, następie wiele mil na zachód wzdłuż rzeki Ascar, przez lesisty rejon gdzie polowali Amrod i Amras, do brodu Sarn Athrad na rzece Gelion. Była często używana przez podróżujących.

Nazwę tę można odnieść do całej drogi przecinającej Śródziemie ze wschodu na zachód, nazywanej różnie w odcinkach i erach. Jest wiec w takim rozumieniu tożsamy z Gościńcem Wschodnim podążającym może nawet do gór Orocarni. Zapewne odnogą tej drogi był także Stary Gościniec Zachodni.

Historia Edytuj

Pierwotnie gościniec łączył siedziby Krasnoludów na krańcach Ardy. W I erze był głównie drogą handlową używaną przez elfy z Beleriandu i Doriathu. Finrod Felagund użył tej drogi, aby przekroczyć Gelion zanim zobaczył pierwszych ludzi, którzy przeszli przez Błękitne Góry. Wkrótce i oni używali tej drogi, aby dotrzeć do zachodnich krain. Pierwszy przybył Haladin, który zwrócił się na północ do Thargelionu. Wkrótce potem Marach, aby osiedlić się na południu i wschodzie od terenów Barana syna Bëora. W okolicznych lasach między Błękitnymi Górami a Gelionem polowali Amrod i Amras. W późniejszym czasie Morgoth postanowił zaatakować ludzi, wysyłając Drogą Krasnoludów bandy orków. Drogą wracały też krasnoludy, gdy zostały zaatakowane w Bitwie nad Sarn Athrad. Wschodnie części drogi zostały zatopione wraz z upadkiem Beleriandu.

Ciekawostki Edytuj

  • Drogą Krasnoludów (Droga Krasnoludów przez Mroczną Puszczę) była też nazywana Leśna Ścieżka co dowodzi, że pierwotnie była to jedna długa droga ze wschodu na zachód.