FANDOM

Carn dum1

Carn Dûm w grze "Władca Pierścieni: Wojna na północy".

Carn dum

Czarnoksiężnik na tle Carn Dûm

The-lost-realm-carn-dum

Carn Dûm – forteca Czarnoksiężnika z Angmaru, a zarazem stolica Angmaru. Znajdowała się ona w górach Angmaru. Była ona jedną z najsilniejszych i najwytrzymalszych fortec Śródziemia. Została zniszczona w 1975 TE przez armię Gondoru i elfów.

Historia Edytuj

Czarnoksiężnik z Angmaru założył Carn Dûm około 1300 roku Trzeciej Ery. Użył go jako stolicy swojego królestwa i było ono jego bazą w wojnie z Arnorem. Po zdobyciu Rhudauru i Cardolanu armie Arthedainu z pomocą elfów zdołały pokonać armie Angmaru i wyprzeć je do Carn Dûm. Armia Arthedainu stoczyła bitwę pod Fornostem w TE 1974, Czarnoksiężnik zaś został rozgromiony przez Glorfindela, a w TE 1975 sam Angmar został zaatakowany przez Dúnedainów z Gondoru dowodzonych przez Eärnura, wspieranego przez ocalałych z Arnoru i elfów z Lindonu. Carn Dûm został całkowicie zniszczony, chociaż niektórzy orkowie przetrwali tam przynajmniej do wojny krasnoludów i orków oraz prawdopodobnie również po tym, aż zostali zwyciężeni przez Aragorna II Elessara ze Zjednoczonego Królestwa.

Etymologia Edytuj

Znaczenie Carn Dûm jest nieokreślone. Carn jest najprawdopodobniej skracany z sindarińskiego caran, co oznacza czerwony. Dûm nie jest terminem elfickim, ale jest widoczny w krasnoludzkiej nazwie Khazad-dûm, co oznacza hale, rezydencje, a to pasuje do górskiej fortecy lub cytadeli. Góra Gundabad, która była w pobliżu, miała krasnoludzkie związki. Tak więc Carn Dûm może być połączeniem elfickich i krasnoludzkich słów, oznaczających czerwone rezydencje.

CiekawostkiEdytuj