FANDOM

Caranthirelf; czwarty syn Fëanora i Nerdaneli, miał 6 braci. Był nazywany Caranthirem Ciemnym.

Historia Edytuj

Urodzony w Amanie w czasie trwania Lat Drzew. Tak jak wszyscy oni złożył przysięgę mówiącą o ściganiu wszystkich istot posiadających Silmarile. Krótko po przybyciu do Beleriandu poczuł się zlekceważony przez króla Thingola pozwalającemu osiedlić się Noldorom w Hithlumie i wyruszył na wschód. Tam założył królestwo, Dor Caranthir (Thargelion).

Caranthir at lake helevorn by kiprasmussen

Caranthir nad jeziorem Helevorn (graf. Kip Rasmussen)

Zamieszkał tam w mieście na brzegu jeziora Helevorn. Wybudował też fortecę na zboczach góry Rerir. Królestwo to wzbogaciło się niezwykle dzięki kontrolowaniu handlu cennymi wyrobami z krasnoludami z Nogrodu i Belegostu. Uratował Halethę i Haladinów od orków. Widząc męstwo Haladinów zaproponował im ziemie na północy, jednak Haletha odmówiła. W 455 PE, po Dagor Bragollach uciekł wraz z bratem Amrodem na południe, do Amon Ereb. Po Nirnaeth Arnoediad w 472 PE został zmuszony do wycofania się do Góry Dolmed. Zginął w 506 PE wraz z Curufinem i Celegormem w czasie ataku synów Fëanora na Menegroth (drugie bratobójstwo).

EtymologiaEdytuj

Quenejskie imię nadane mu przez ojca (tzw. ataressë) brzmiało Morifinwë (Ciemny Finwë, od koloru włosów). Pochodziło od rzeczownika more, oznaczającego "czerń", "noc" lub "mrok", który został zamieniony na mori po dodaniu do imienia jego dziadka — Finwë. Imię nadane mu przez matkę (tzw. amilessë) brzmiało Carnistir, tłumaczone jako "Czerwona twarz". Słowo carnë w quenyi oznaczało "czerwień" lub "szkarłat". Imię Caranthir jest sindarińskim tłumaczeniem imienia Carnistir.