FANDOM

Ilekroć pomyślicie o bitwie w Pelennorze, nie zapomnijcie też o bitwie w Dali i o męstwie Durinowego plemienia. Zastanówcie się, co mogło się zdarzyć. Ogień smoczy i szable dzikusów w Eriadorze, ciemności nad Rivendell. Mogłoby nie być królowej w Gondorze. Moglibyśmy po zwycięstwie wrócić tu do ruin i zgliszcz tylko.

Gandalf o bitwie pod Dale[1]

Bitwa pod Dale – trzydniowe starcie pomiędzy Easterlingami a wojskami Dale i Ereboru. Bitwa ta odbyła się w dniach 15 do 18 marca 3019 roku Trzeciej Ery.

Geneza Edytuj

Atak Easterlingów na Dale był spowodowany żądaniem Saurona, który w ramach sojuszu z Easterlingami kazał im zaatakować sprzymierzeńców Gondoru. Tak szybka decyzja dotycząca ataku zapadła po tym, jak Aragorn ujawnił się Sauronowi.[2]

Przebieg Edytuj

Easterlingowie najechali Dale z kierunku wschodniego. Główne starcie rozpoczęło się 15 marca i trwało przez trzy dni. 17 marca zginął król Dale, Brand, który padł u bram Ereboru. Tego samego dnia zginął również Król spod Góry, Dáin II Żelazna Stopa, który chciał odzyskać ciało Branda. Bitwa zakończyła się porażką dla wojsk Dale i Ereboru. Easterlingowie zdobyli miasto Dale, ale nie osiągnęli całkowitego sukcesu, ponieważ Erebor nie został zdobyty, a ludzie z Dale i krasnoludy ukryli się we wnętrzu Samotnej Góry.[3] Wojska przeciwników na wieść o upadku Saurona rozpierzchły się. Później, 27 marca, zostały rozbite przez krasnoludów i ludzi z Dale pod wodzą Thorina III i Barda II.[4]

Przypisy