FANDOM

Bitwa o Obóz – bitwa stoczona 14 lipca 1944 TE pomiędzy Gondorczykami a Woźnikami

Przyczyny Edytuj

Po Wielkiej Zarazie1635 TE zaczęły się regularne walki z Woźnikami.[1] W 1899 doszło do bitwy na Dagorlad, gdzie wojska Gondoru rozgromiły Easterlingów przy pomocy Èothèodów oraz zapewniły sobie spokój na długi czas.[2] Jednak Woźnicy nadal rośli w siłę i podbijali sąsiednie państwa, nie zapominając o dawnych wrogach. Zawarli sojusze z ludźmiKhandu oraz Haradrimami i szykowali napaść z południa i północy. Wojna nie była jednak bardzo niespodziewana, ponieważ ataki na południowe granice Gondoru zaczęły się nasilać.

Przed bitwą Edytuj

Na wiadomość o zbliżających się wojskach król Gondoru Ondoher podzielił i tak niewielką armię na północną (większą) i południową (mniejszą).

Starcie na Dagorlad Edytuj

Sam król objął dowództwo nad północną armią i wyruszył na Dagorlad. Zanim jednak dotarł na przyszłe pole bitwy, przeciwnicy już tam byli. Zaatakowali niespodziewanie na nieprzygotowane oddziały króla stojące na przedzie. W ich armii było jednak znacznie więcej konnicy niż początkowo przewidywano. Straż przednia szybko została rozbita, a nieprzyjaciel przejął sztandar oraz zabił króla i jego syna Artamira. Pozostali przy życiu wojownicy rzucili się do ucieczki, wpadając na dalsze szeregi. Wtedy to Minohtar przejął dowodzenie. Odesłał większość oddziałów do obsadzenia przejść przez Anduinę. Resztę wojsk zostawił jako straż tylną i cofnął się aż do Ithilien.

Przebieg Edytuj

Dwie godziny po południu nieprzyjaciel wznowił atak. Woźnicy jednak nie docenili Gondorczyków – ich przednia straż została łatwo rozbita. Kiedy jednak główna armia zaatakowała wojska Minohtara, nie wytrzymał on długo i szybko został pokonany. Upojeni zwycięstwem wrogowie urządzili ucztę, podczas której zostali zaatakowani przez Eärnila – wodza armii południowej, który odniósł zwycięstwo na brodach Poros.[3][4]

Skutki Edytuj

  • Osłabienie Woźników.

Przypisy