FANDOM

Disambig
Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego pojęcia. Zobacz ją tutaj - Bitwa na Dagorlad.

Armianumenoru

Armia ludzi – klatka z filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia

Bitwa na Dagorlad (Bitwa na Polach Dagorlad) – zakończona zwycięstwem pierwsza bitwa Ostatniego Sojuszu elfów i ludzi stoczona przeciw armii Saurona w 3434 DE.

Uczestnicy Edytuj

Brali w niej udział ludzie z Númenoru, którym przewodzili Elendil, Isildur i Anárion, elfowie z Lindonu i Eregionu pod dowództwem Gil-Galada, Elronda i Cirdana, elfy zielone pod dowództwem Orophera i Thranduila, Galadhrimowie z Lothlórien pod dowództwem Malgalada (Amdira?), nieliczni krasnoludowie z plemienia Durina oraz niektóre zwierzęta, m.in. ptaki. Po przeciwnej stronie walczyli orkowie i podlegli Sauronowi ludzie, w tym upadli Númenorejczycy oraz Haradrimowie i Easterlingowie, a także niektórzy krasnoludowie i zwierzęta. Sauron nie uczestniczył w niej osobiście.

Przebieg Edytuj

Siły Ostatniego Przymierza zwyciężyły dzięki wielkiej jeszcze w tych czasach mocy elfów oraz sile Númenorejczyków. W tej bitwie wsławił się Aeglos, włócznia Gil-galada, oraz Narsil, miecz Elendila, które siały popłoch wśród wroga. W bitwie tej zginęła też jednak ponad połowa oddziału elfów z Lórien, wraz z ich dowódcą, Malgaladem (Amdirem?), po tym jak wróg zepchnął ich na Martwe Bagna. Poległ również ojciec Thranduila, Oropher[1]. Po zwycięstwie wkroczono do Mordoru i rozpoczęto oblężenie Barad-dûr.[2][3][4]

AdaptacjeEdytuj

FilmyEdytuj

W filmie Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia ukazana zostaje jedynie ostateczna potyczka Sojuszu odbywająca się pod Orodruiną, a nie bitwa na Dagorlad, z którą bywa często mylona.

GryEdytuj

Bitwa występuje w grze LEGO Władca Pierścieni, również jako prolog. Wcielamy się tam w Isildura, Elendila i Elronda.

Przypisy