FANDOM

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy rozdziału. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
E1a231539e481ecbf63134519b01fcac

Wojska przed Bitwą Nieprzeliczonych Łez (graf. Alan Lee)

Bitwa Nieprzeliczonych Łez (ang. The Battle of Unnumbered Tears) – drugi rozdział książki Dzieci Húrina, autorstwa J.R.R. Tolkiena.

Treść rozdziału Edytuj

Rozdział rozpoczyna się przygotowaniami do bitwy, która wedle wyboru Maedhrosa miała odbyć się rankiem letniego przesilenia. Na miejscu zbierają się wojska, m.in: Ñoldorowie z Hithlumu, elfowie z Falas i Nargothrondu, oddziały z Dor-lóminu i Brethilu oraz armia samego Maedhorsa. Najmniej oczekiwanym przybyszem okazał się Turgon, który nadszedł z Gondolinu. Jego pojawienie się wywołało wielką radość.

Kiedy siły Morgotha rozpoczęły swoje działania, królowie Eldarów zaczęli układać plany. Wszyscy palili się do bitwy, jednak dowódcy, spodziewając się podstępów Melkora, wstrzymywali się z atakiem.

Wtedy pod umocnienia Barad Eithel podjechali konni parlamentarze wroga. Przywieźli ze sobą Gelmira, syna Guilina, elfickiego jeńca, a następnie odrąbali mu ręce i nogi. Rozwścieczyło to Gwindora, brata Gelmira, który pod wpływem furii ruszył w pościg za mordercami. Tuż za nim pojechało całe wojsko z Nargothrondu, a następnie król Fingon. Gwindor dojechał pod sam dziedziniec Angbandu, lecz został szybko pokonany i pojmany. Również Fingona odepchnięto od murów twierdzy.

Czwartego dnia na równinie Anfauglith odbyła się Nírnaeth Arnoediad. Piątego dnia armie Morgotha zaczęły otaczać swoich przeciwników, ale z odsieczą przybył Turgon. Tuż po tym zginął Fingon, pojedynkujący się z Gothmogiem. Władca Ciemności zwyciężył.

Na polu bitwy ostał się tylko ród Hadora i armie z Gondolinu. Wtedy to ojciec Túrina wraz z bratem poprosili króla elfów o wycofanie się, podczas gdy oni mieli spowolnić wroga. Choć Turgon nie chciał zostawiać sojuszników samych, ostatecznie się zgodził i rozpoczął odwrót w kierunku przełomów Sirionu.

Za moczarami Serech niedobitki opierały się zastępom Melkora. Huor zginął trafiony zatrutą strzałą w oko. Pozostał już jedynie Húrin, który walczył do samego końca dzierżąc oburącz topór dowódcy orków. Ostatecznie władca Dor-lóminu został pojmany, a Gothmog zawlókł go do Angbandu.

Morgoth zatriumfował, jednak nadal obwiał się mocno Turgona, któremu udało się zbiec do ukrytego królestwa.

Przekłady na język polski Edytuj

Poprzedni rozdział:
Dzieciństwo Túrina
Bitwa Nieprzeliczonych Łez Następny rozdział:
Słowa Húrina i Morgotha