FANDOM

Across middle earth dimril dale by ralphdamiani

Dimril Dale (graf. Ralph Damiani)

Azanulbizar – dolina położona w Górach Mglistych, u wschodnich bram Morii. W języku elfów znana również jako Nanduhirion. W języku westron nazywana jest Doliną Półmroku.

Opis Edytuj

Była to wielka dolina pomiędzy ramionami gór otaczających jezioro Kheled-zâram[1]. Opodal tego jeziora rósł gęsty las. Przez całą dolinę przepływała rzeka Celebrantu, nazywana przez krasnoludów Kibil-nâla. Wzdłuż tejże rzeki wiodła ścieżka krasnoludów[2].

Historia Edytuj

Nanduhiron

Dolina Azanulbizar w filmie "Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia"

W 2799 roku[3] odbyła się tu Bitwa w Dolinie Azanulbizar, pomiędzy krasnoludami, a orkami. Poległo tu wielu mężnych wojowników, zginął również wódz orków: Azog. Po batalii duża część doliny stała się jałowa. Stało się tak, ponieważ krasnoludowie wycięli drzewa z pobliskiego lasu, bo potrzebowali drewna do spalenia ciał poległych współplemieńców[2].

Po ucieczce z Morii przez krótki czas odpoczywała tu Drużyna Pierścienia.

Etymologia Edytuj

Dolina była też nazywana Dimril Dale (Zacieniony strumień) - nawiązując do zacienionych przez góry i mgły spływającej do nich strumieni (połączenie słów "dim", przyćmiony + "rill", strumyk).

Nazwa Azanulbizar pochodzi z języka krasnoludów i oznacza "Mroczna Dolina".

Ciekawostki Edytuj

Dolina we wczesnych wydaniach książki nazywana błędnie Doliną Dimrilla.

Przypisy

  1. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Drużyna Pierścienia, Księga Druga, Rozdział 6: Lothlórien, Muza SA, Warszawa 2012, ISBN 978-83-7758-297-8.
  2. 2,0 2,1 J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek A, Plemię Durina, Muza SA, Warszawa 2012 ISBN 978-83-7758-297-8
  3. J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni, Dodatek B, Kronika lat, Trzecia Era, Muza SA, Warszawa 2012 ISBN 978-83-7758-297-8