Armenelos – stolica Númenoru, a później także największe miasto wyspy. Leżało w jej centralnej prowincji, Mittalmarze, na terenie zwanym Arandor, Ziemią Króla. Nieopodal miasta zaczynała wznosić się Kolumna Niebos, góra Meneltarma.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Armenelos było pierwszym miastem założonym przez Edainów na wyspie. Znajdował się tu pałac królewski, wybudowany dla pierwszego króla, Elrosa, później wielokrotnie rozbudowywany przez jego następców. Jego ukończenie w 32 roku Drugiej Ery, w roku koronacji Elrosa na króla Tar-Minyatura, zapoczątkowało historię Królestwa Númenoru. Na szczycie jednej z wież pałacu gnieździły się Orły, zwane przez mieszkańców wyspy Świadkami Manwëgo. Opuściły one jednak swoje legowiska za czasów jedenastego króla, Tar-Atanamira.

Wraz ze wzrostem w siłę stronnictwa zwanego Ludźmi Króla, przybywało mieszkańców stolicy. W końcu Armenelos przegoniło Andúnië pod względem liczby mieszkańców i wraz z pobliskim portem Rómenna, tworzyło najgęściej zaludniony obszar na wyspie. 

W Armenelos znajdowała się również za czasów ostatniego króla, Ar-Pharazôna, Świątynia Melkora, której najwyższym kapłanem był Sauron.

Stolica, podobnie jak cała wyspa, została zniszczona i zatopiona w czasie upadku Númenoru.

Etymologia[edytuj | edytuj kod]

Nazwa pochodzi z języka Quenya i prawdopodobnie oznacza królewską twierdzę w niebiosach[1]. Armenelos składa się z 3 części: ar–, menel i końcówki ost.

Adunaickim imieniem jest Ar-Minaleth[2], które wydaje się być bezpośrednim tłumaczeniem nazwy z quenyjskiego.

We wczesnych etapach pisania miasto to nosiło inne nazwy: Númenos[3], Númar[3] lub Nûmar[4].

Númenor

Forostar Sorontil • Przylądek Północny
Hyarrostar Rómenna • Nindamos
Andustar Andúnië • Zatoka Andúnië • Zatoka Eldanny • Nísinen • Oromet
Nísimaldar Eldalondë
Mittalmar Arandor • Armenelos • Meneltarma • Tarmasundar • Noirinan • Emerië • Biały Dom Erendis • Nunduinë • Siril
Inne regiony Orrostar • Hyarnustar

Przypisy