FANDOM

Argeleb I (sin. Królewskie Srebro, 1226 TE[1] - 1356 TE) – człowiek; Dúnadan, siódmy król Arthedainu w latach TE 1349 - TE 1356. Podczas koronacji ogłosił się władcą całego Arnoru ze względu na brak potomków Isildura w Rhudaurze i Cardolanie, tym samym stał się przynajmniej tytularnie jedenastym królem Arnoru i pierwszym królem, który dążył do zjednoczenia Królestw Północnych. Rhudaur, będący pod kontrolą Angmaru, odrzucił te roszczenia. Był synem króla Malvegila oraz ojcem Arvelega I.

Historia Edytuj

Wczesne lataEdytuj

Argeleb urodził się 1226 roku Trzeciej Ery jako syn szóstego króla Arthedainu, Malvegila. W owym czasie na Północne Królestwa padł cień w postaci powstałego daleko na północy Królestwa Angmaru, gdzie osiadł tajemniczy Czarnoksiężnik. Wtedy też w Angmarze zaczęli się mnożyć orkowie i inne złe istoty, które rozpoczęły najazdy na Królestwa Północy. Przedtem na północy po upadku Arnoru powstały trzy królestwa Dúnedainów, w których władali potomkowie Isildura, były to: Arthedain, Cardolan i Rhudaur. Królestwa te nieustanie toczyły ze sobą konflikty i spory, co sprzyjało mrocznemu władcy z Angmaru w ich eliminacji. Argeleb był pierwszym z północnych królów, który doskonale zdawał sobie sprawę z zagrożenia od strony Angmaru oraz rozumiał, że tylko zjednoczone królestwo może powstrzymać Czarnoksiężnika. W owym czasie wygasły dwie młodsze linie królewskie Isildura w Cardolanie i Rhudaurze, władzę w nich przejęli ludzie spoza rodu. Najsłabsze królestwo – Rhudaur, było najbardziej podatne na moc ciemności. Pochodzący z górskich plemion ostatni król Rhudauru zawarł sojusz z Czarnoksiężnikiem, a mieszkańców krainy opanowało zło.

PanowanieEdytuj

Kiedy w 1349 TE zmarł ojciec Argeleba, Malvegil, ten objął tron Arthedainu i na swojej koronacji koronował się nie tylko na króla Arthedainu, ale również całego Arnoru, wysuwając pretensje do pozostałych królestw, powołując się na to, że linie potomków Isildura wygasły, a władzę w tych państwach sprawują ludzie pośredni. Cardolan uznał władze zwierzchnią Argeleba I i był skłony przystać na zjednoczenie, król Cardolanu tym samym zachował swą władzę, ale musiał się zadowolić tytułem książęcym. Jedynie Rhudaur sprzeciwił się Argelebowi i otwarcie sprzymierzył się z Angmarem. Wobec tego król zebrał armię i ruszył do walki ze armią Czarnoksiężnika i sprzymierzonego z nimi Królestwa Północy. Wybuchła wojna pomiędzy dwoma blokami. Ostatecznie Argeleb ufortyfikował Wichrowe Wzgórza, lecz poległ w bitwie. Jego śmierć pogrzebała szanse na zjednoczenie. Pozostałe królestwa będąc sojusznikami nigdy się nie zjednoczyły. Po jego śmierci wojna trwała dalej, a tron objął jego syn Arveleg I.[2]

Poprzednik:
Malvegil
Król Arthedainu
TE 1349 - TE 1356
Następca:
Arveleg I

Przypisy