FANDOM

Andúril – miecz wykuty ze szczątków Narsila przez elfickich kowali w Rivendell (najprawdopodobniej byli to ostatni z Gwaith-i-Mírdain).

HistoriaEdytuj

Miecz został wykuty w grudniu 3018 roku Trzeciej Ery, jeszcze przed wyruszeniem Drużyny Pierścienia na wyprawę.[1] W Lórien Aragorn dostał od Galadrieli pochwę na Andúrila. Sprawiała, że miecz z niej wyciągnięty nie złamie się ani nie splami krwią. Pochwa była również ozdobiona złotem i srebrem, a ułożony z drogich kamieni napis przedstawiał historię miecza.[2] W Edoras Aragorn wdał się w kłótnię z Hámą, ponieważ nie chciał odłożyć swojego miecza przed wejściem do pałacu. Gandalf jednak przekonał go do tego. Dúnadan ostrzegł Rohirrima, że prócz spadkobiercy Elendila każdy, kto by jego miecza dobył, padnie rażony śmiercią.[3]

Aragorn używał go m.in. w bitwach o Rogaty Gród,[4] na polach Pelennoru[5] i pod Morannonem.[6] Potwierdzał nim również to, że jest potomkiem Isildura. Miecz służył mu zapewne także w trakcie panowania, a przed śmiercią, prawdopodobnie przekazał go swemu synowi i następcy, Eldarionowi.

WyglądEdytuj

Na ostrzu wyryto znaki runiczne oraz godło Elendila (siedem gwiazd) między godłami jego synów: Isildura (sierp księżyca) i Anáriona (promieniste słońce). Miecz ten, tak samo jak Narsil, błyszczał zarówno światłem słońca, jak i księżyca.

EtymologiaEdytuj

Nazwa Andúril, nadana przez Aragorna, pochodzi z quenyi i znaczy "Płomień Zachodu" (ewentualnie "Lśnienie Zachodu").

Kreacje w adaptacjachEdytuj

Oręż ten pojawia się w filmie Drużyna Pierścienia, lecz dopiero w Powrocie Króla został wykuty przez elfów ze szczątków Narsila, już długo po wyruszeniu Drużyny Pierścienia z Rivendell. Elrond zdecydował się na to wskutek próśb Arweny. Następnie zabrał go ze sobą i osobiście przekazał miecz Aragornowi w Dunharrow. Dzięki Andúrilowi Aragorn przekonał do siebie Umarłych. Używał go też w boju w bitwie na Polach Pelennoru i pod Czarną Bramą oraz nosił u swego boku przy swojej koronacji, już po pokonaniu Saurona.

Przypisy