FANDOM

Wilwarine Firinmahta, v sindarštině Bitva mrtvých motýlů, se odehrála u pramene řeky Sirion, Eithil Sirionu. Byla první bitvou Beleriandských válek ,avšak není tak známou narozdíl od jiných bitev jako Nirnaeth Arnoediad.

Wilwarine Firinmahta
Konflikt: Beleriandské války
Trvání: 1438 (+-) Roku stromů
Místo: Mithrim, Ered Wethrim
Výsledek: Vítězství Mithrimu
Strany
Hitlum (Mithrim,Dor-lómin) Angband
Velitelé

Lëverion (Dor-lómin)

Amrel (Mithrim)

Morgoth

Velitel skřetů

Síla

Posádka pevnosti

Posily z Hitlumu,Mithrimu a Dor-lóminu

2000 skřetů

5 zlobrů a 10 vlkodlaků

Ztráty
Nízké Většina pluku zničena

Předvoj bitvyEditovat

Morgoth se špatně domníval ,že jeden ze silmarillů se nachází v Hitlumu,bohužel obejít Ered Wethim se zdálo jako zdlouhavé. Proto poslal oddíl zvědů k prameni řeky Sirion - Eithil Sirion. Ti mu následně odeslali zprávu o tom ,že se zmílil (jeho domněnka o tom ,že tento "průsmyk" je nechráněný). Bránilo ho asi 150 mužů(100 mithrimských šermířů a 50 lučištníků). Morgoth odeslal k pramenu Sirionu 2000 skřetů a 10 vlkodlaků (vlkodlaci byli na Beleriandu poprvé použiti jako vojenská jednotka.) cestou se k pluku připojili i trolové. Tento jednoduchý plán ,ale pokazilo "zahlédnutí" tohoto šiku skřetů jedním z kurýrů ,který okamžitě podal zprávu správci Mithrimu.

Průběh bitvyEditovat

Pluk skřetů s vlkodlaky ani nezaložil tábor (podle rozkazu Morgotha se muselo začít útočit okamžitě.) a začal útočit předsunuté hlídky mithrimských (vždy po 4 mužích) se museli stáhnout,ale asi 2 hlídky to nestihly a byli zabityze zálohy. Skřeti ,ale zjistili ,že malá pevnůstka se nedá dobýt zrovna lehce a proto se rozhodly,postavit obléhací stroje (u Eithil Sirion je veliký les, který zasahuje až do hor.) a to katapulty.

Kurýrova zpráva vyvolala u správce Mithrimu velké znepokojení,proto vyslal své kurýry do sousedních zemí ( Dor-lóminu a Hitlumu). Další kurýr dorazil právě k správcovi z tohoto průsmyku.

Skřeti si ,ale s mithrimskou pevnůstkou nevěděli rady ,střely nedělali takové velké škody jak zamýšleli.Kurýrové ,ale nejezdili jen na straně Mithrimu, v poledne 2. dne přijel morgothův kurýr se zprávou ,aby si s dobýváním pospíšili ,protože z druhé strany Ered Weithrim se blíží pomoc pro průsmyk. Velitel skřetů ihne zahájil plný útok,kupodivu se podařilo dostat pomocí žebříků dostat na hradby,ale to už se blížili z druhé strany podpory s praporcem Mithrimu,Hitlumu a v dály i Dor-lóminu. Velitel ,ale pobízel dále k postupu do pevnosti. V této chvíli do bitvy vstupují spojenci a zatlačují skřety zpět na hradby. Kapitán Dor-lóminu Lëverion zachytil se svími vojáky první útok vlkodlaků ,kteří znovu dokázali sesunout svou armádu ze schodů. Lëverion sám zabil 2 vlkodlaky a dokázal se probít ke schodům na hradby z druhé strany se probíjeli další vojáci s praporcem Hitlumu a tím zahnali skřety znovu na hradby ,ale tentokrát už nadobro. Vlkodlaci se stáhly a seskočili z hradeb utíkajíce pryč od bitvy. Velitel skřetů padl rukou kapitána mithrimských Amrela. SKřetové byli do hodiny totálně poraženi.

DůsledkyEditovat

Po této porážce Morgoth odložil útoky na Hitlum (Ikdyž to ještě několikrát zkoušel.) a zaměřil se na Sirionský průsmyk. Pro Hitlum to byla zkouška obrany ,kterou ale zvládl seskupit než pevnost padal. Této bitvě se Bitva mrtvých motýlů neříká nadarmo,poté co skřeti stále chodili pro dřevo do lesa se zkazil a žádný další motýl se zde neukázal do doby než zde Fingolfin založil(poopravil) pevnost pro kontrolu Gorgorothské vrchoviny. Dále byla pevnost ,o které se bitva odehrála opuštěna.Hitlum tuto pevnost obnovil až se začátkem konfliktů o Beleriand.

LiteraturaEditovat

Silmarillion, J.R.R. Tolkien

Nedokončené příběhy, J.R.R.Tolkien